GALAPAGOS SPOR_f
2015
Teknik: Kobbertryk, ætsning, blødgrund, tusch
Format: 78,5 x 99 cm
2015
Teknik: Kobbertryk, ætsning, blødgrund, tusch
Format: 78,5 x 99 cm
GALAPAGOS SPOR_g
2015
Teknik: Kobbertryk, ætsning, blødgrund, tusch
Format: 78,5 x 99 cm
2015
Teknik: Kobbertryk, ætsning, blødgrund, tusch
Format: 78,5 x 99 cm
Vi ved, hvordan en hval ser ud. Sig ordet, og du ser billedet. Men det billede er jo også en stereotyp, en form, som forhindrer os i at se helt åbent, fordi vi ser efter det, vi kender. I mødet med Pernille Kløvedal Helwegs kobbertryk, der i højere grad end at være et billede af form, er et billede af tyngde, balance og hud, kan vi møde hvalen på en anden måde, end den kendte, ikke som et billede af en form, men som et kropsligt nærvær.
Mai Misfeldt, litteratur- og kunstkritiker, uddrag fra introduktionstekst til udstillingen HVALTEGN
Mai Misfeldt, litteratur- og kunstkritiker, uddrag fra introduktionstekst til udstillingen HVALTEGN
GRINDEHVAL I ÉT HUG!
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir og pladestørrelse: 2 x 5 m
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir og pladestørrelse: 2 x 5 m
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
GRINDEHVALEN_5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
GRINDEHVALEN_4
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
GRINDEHVALEN_3
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
GRINDEHVALEN_2
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
GRINDEHVALEN_1
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
KUN SAMMEN KAN VI LØFTE EN HVAL
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir og pladestørrelse: 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 2
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir og pladestørrelse: 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 2
GRINDEHVAL_1
Detalje
Detalje
GRINDEHVAL_2
Detalje
Detalje
GRINDEHVAL_2
Detalje
Detalje
GRINDEHVAL_2
Detalje
Detalje
GRINDEHVAL_3
Detalje
Detalje
GRINDEHVAL HALE
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse: 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål
Papir- og pladestørrelse: 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 g
Oplag: 5
GRINDEHVAL HALE
Detalje
Detalje
HVALHUD
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål,
Papir- og pladestørrelse: 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 gr.
Oplag: 5
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål,
Papir- og pladestørrelse: 199,3 x 98,7 cm
Papir: SSW 410 gr.
Oplag: 5
HVALHUD
Detalje
Detalje
DELFIN BUG
2009
Teknik: Kobbertryk, blødgrund
Format: 100 x 60 cm
Papir: BFK Rieves 300 g
Oplag: 1
2009
Teknik: Kobbertryk, blødgrund
Format: 100 x 60 cm
Papir: BFK Rieves 300 g
Oplag: 1
MÅGESPOR
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, fjer, sild
Format: 54 x 98,5 cm á 3 stk
Papir: Haruki 34 g
Oplag: 1
2011
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, fjer, sild
Format: 54 x 98,5 cm á 3 stk
Papir: Haruki 34 g
Oplag: 1
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
ISBJØRN_orange
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 147 x 97 cm
Oplag: 3
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 147 x 97 cm
Oplag: 3
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
ISBJØRN_grøn
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 72 x 112 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 72 x 112 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
PINGVIN
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte, syrelavering, chine collé
Plade: 87,5 x 53,5 cm
Format: 111,5 x 71,5 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 4
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte, syrelavering, chine collé
Plade: 87,5 x 53,5 cm
Format: 111,5 x 71,5 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 4
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
BRUN BJØRN
2010
Teknik: Kobbertryk, koldnål, chin collé
Plade: 94,5 x 57 cm
Format: 115 x 76,5 cm
Papir: Thai-gampi, hvid 85 g
Oplag: 1
2010
Teknik: Kobbertryk, koldnål, chin collé
Plade: 94,5 x 57 cm
Format: 115 x 76,5 cm
Papir: Thai-gampi, hvid 85 g
Oplag: 1
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
BÆVERROTTE
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 146,4 x 97 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 146,4 x 97 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
NÆSEHON
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Trykt på 6 plader i 4 farver
Format: 96,5 x 149 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 2
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Trykt på 6 plader i 4 farver
Format: 96,5 x 149 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 2
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
LØVESPOR I
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
LØVESPOR II
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
LØVESPOR III
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
LØVESPOR IV
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
LØVESPOR V
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Format: 29 x 37 cm
Oplag: 1
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
LØVE
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte
Trykt fra 2 plader i 6 farver
Format: 146,4 x 97 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte
Trykt fra 2 plader i 6 farver
Format: 146,4 x 97 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
SLANGER
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Trykt fra 2 plader i 4 farver
Papirstørrelse: 96,6 x 133,2 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Trykt fra 2 plader i 4 farver
Papirstørrelse: 96,6 x 133,2 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
Det er den levende bevægelse, der for mig skaber den utrolige oplevelse af at have grebet noget, som ikke ikke længere er til stede.
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
LILLE IDAS FOD_blå
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
Det er den levende bevægelse, der for mig skaber den utrolige oplevelse af at have grebet noget, som ikke ikke længere er til stede.
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
LILLE IDAS FOD_grøn
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
Det er den levende bevægelse, der for mig skaber den utrolige oplevelse af at have grebet noget, som ikke ikke længere er til stede.
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
LILLE IDAS FOD_pink
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
Det er den levende bevægelse, der for mig skaber den utrolige oplevelse af at have grebet noget, som ikke ikke længere er til stede.
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
Denne dobbelthed, bevægelsen hen over pladen - bevægelsen fanget i trykket, er for mig det mest magiske.
Har nogen af jer set hvordan en afrikansk elefant træder med sine fødder? Selv når den løber, træder den varsomt og ligesom følende.
Arthur Krasilnikof, uddrag fra artiklen At huske med fødderne i kataloget HVALTEGN & DYRESPOR
LILLE IDAS FOD_gul
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
2010
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, chine collé
Format: 92 x 78 cm
Papir: Thai – gampi
Oplag: 2
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
ELEFANT
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte
Trykt fra 2 plader i X farver
Papirformat: 228 x 100 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte
Trykt fra 2 plader i X farver
Papirformat: 228 x 100 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
Sansning er ifølge den stoiske naturfilosof Lukrets aftryk fra verden, der gør indtryk på kroppen: "Alle ting udsender aftryk, florlette former / afstødt af tingenes yderste 'hud' og fuldstændig lig dem." [Om verdens natur]. I samme åndedrag er Pernille Kløvedal Helwegs "dyrespor" et grafisk aftryk der gør indtryk. Dyret har sat sit aftryk, men det som træder frem er snarere fodens gestus end fodens spor — en sansning der berører verden.
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
Alexander Carnera, uddrag fra artiklen Sporets Rytme i katalog SPOR & 82 skildpadder
INDISK ELEFANT_b
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte
Format: 103 x 100 cm
Oplag: 1
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, koldnål, akvatinte
Format: 103 x 100 cm
Oplag: 1
Når Pernille Kløvedal Helweg interesserer sig for at fastholde skildpaddens gang, handler det om en anderledes måde at visualisere dyrets væsen på. Det er ikke en naturvidenskabelig og korrekt registrering, kunstneren er ude efter, men en anden form for bevidstgørelse og billeddannelse. Det er en måde at gøre det ikke-synlige synligt på samt en udforskning af, hvad der sker, når man flytter information fra en dimension til en anden. Fra den fysiske virkeligheds rum til papirets flade.
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
GALAPAGOSSKILDPADDEN
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, syrelavering, akvatinte
Papirformat: 97 x 214 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, syrelavering, akvatinte
Papirformat: 97 x 214 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 3
Når Pernille Kløvedal Helweg interesserer sig for at fastholde skildpaddens gang, handler det om en anderledes måde at visualisere dyrets væsen på. Det er ikke en naturvidenskabelig og korrekt registrering, kunstneren er ude efter, men en anden form for bevidstgørelse og billeddannelse. Det er en måde at gøre det ikke-synlige synligt på samt en udforskning af, hvad der sker, når man flytter information fra en dimension til en anden. Fra den fysiske virkeligheds rum til papirets flade.
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
GALAPAGOSSKILDPADDEN_c
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, kul og gummi
Format: 106 x 83 cm
Oplag: 1
2004
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, kul og gummi
Format: 106 x 83 cm
Oplag: 1
Når Pernille Kløvedal Helweg interesserer sig for at fastholde skildpaddens gang, handler det om en anderledes måde at visualisere dyrets væsen på. Det er ikke en naturvidenskabelig og korrekt registrering, kunstneren er ude efter, men en anden form for bevidstgørelse og billeddannelse. Det er en måde at gøre det ikke-synlige synligt på samt en udforskning af, hvad der sker, når man flytter information fra en dimension til en anden. Fra den fysiske virkeligheds rum til papirets flade.
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
GALAPAGOSSKILDPADDEN_d
2012
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Pladestørrelse: 78,5 x 99 cm
Papirstørrelse: 97 x 118 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 2
2012
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Pladestørrelse: 78,5 x 99 cm
Papirstørrelse: 97 x 118 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 2
Når Pernille Kløvedal Helweg interesserer sig for at fastholde skildpaddens gang, handler det om en anderledes måde at visualisere dyrets væsen på. Det er ikke en naturvidenskabelig og korrekt registrering, kunstneren er ude efter, men en anden form for bevidstgørelse og billeddannelse. Det er en måde at gøre det ikke-synlige synligt på samt en udforskning af, hvad der sker, når man flytter information fra en dimension til en anden. Fra den fysiske virkeligheds rum til papirets flade.
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
GALAPAGOSSKILDPADDEN_e
2012
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Pladesrørrelse: 78,5 x 99 cm
Papirstørrelse: 97 x 118 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 2
2012
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, akvatinte
Pladesrørrelse: 78,5 x 99 cm
Papirstørrelse: 97 x 118 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 2
Når Pernille Kløvedal Helweg interesserer sig for at fastholde skildpaddens gang, handler det om en anderledes måde at visualisere dyrets væsen på. Det er ikke en naturvidenskabelig og korrekt registrering, kunstneren er ude efter, men en anden form for bevidstgørelse og billeddannelse. Det er en måde at gøre det ikke-synlige synligt på samt en udforskning af, hvad der sker, når man flytter information fra en dimension til en anden. Fra den fysiske virkeligheds rum til papirets flade.
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
SKILDPADDE AFTRYK HVIDT I HVIDT_b
2006
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, zinkografi
Plade- og papirstørrelse: 83 x 106 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag:1
2006
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, zinkografi
Plade- og papirstørrelse: 83 x 106 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag:1
Når Pernille Kløvedal Helweg interesserer sig for at fastholde skildpaddens gang, handler det om en anderledes måde at visualisere dyrets væsen på. Det er ikke en naturvidenskabelig og korrekt registrering, kunstneren er ude efter, men en anden form for bevidstgørelse og billeddannelse. Det er en måde at gøre det ikke-synlige synligt på samt en udforskning af, hvad der sker, når man flytter information fra en dimension til en anden. Fra den fysiske virkeligheds rum til papirets flade.
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
Mai Misfeldt, uddrag fra katalogtekst HVALTEGN & DYRESPOR
SKILDPADDE HVIDT I HVIDT_a
2006
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, zinkografi
Plade- og papirstørrelse: 83 x 106 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 1
2006
Teknik: Kobbertryk, blødgrund, zinkografi
Plade- og papirstørrelse: 83 x 106 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 1
VESTIGIA TERRENT/SPORERNE SKRÆMMER
2007
Teknik: Kobbertryk, koldnål
Plade og papirformat: 56,5 x 77 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 5
2007
Teknik: Kobbertryk, koldnål
Plade og papirformat: 56,5 x 77 cm
Papir: SSW 300 g
Oplag: 5
TILVÆRELSENS INDERSTE SKILDPADDE
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
11. SEPTEMBER 2001 part 1
TILVÆRELSENS INDERSTE SKILDPADDE
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
VÆRELSE MED UDSIGT
TILVÆRELSENS INDERSTE SKILDPADDE
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
SANGE FRA ANDEN SAL
TILVÆRELSENS INDERSTE SKILDPADDE
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
MIRAKLET I AMALFI
TILVÆRELSENS INDERSTE SKILDPADDE
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
1. udgave udgivet på Rhodos 2001, 2. udgave Gyldendal i 2002.
Ny 1. udgave udgivet på Nymølle 2015 på engelsk og tysk.
Tekst og 42 raderinger af Pernille Kløvedal Helweg
Uddrag fra bogen:
En kendt videnskabsmand (nogle siger Bertrand Russell) holdt en gang et offentligt foredrag om astronomi. Da foredraget var slut, rejste en lille, gammel dame bagest i lokalet sig op og sagde:
"Det, De lige har fortalt, er noget vrøvl. Verden er i virkeligheden en flad tallerken, som ligger på ryggen af en kæmpeskildpadde".
Videnskabsmanden smilede overlegent inden han svarede:
"Og hvad står skildpadden på?"
"De er meget snedig, unge mand, meget snedig", sagde den gamle dame. "Der er da skildpadder hele vejen ned"
OMSORG