Bogen FOOTAGE udkom samtidigt med udstillingen FODENS GESTUS på Museet for Fotokunst Brandts i 2007
I Footage, rettes blikket på ny mod benenes og fodens jordnære domæne. En eventyrrejse beslægtet med HC Andersen, hvor man rejser kloden rundt og med luppen på et udvalgt interessefelt som de evigt flygtige fødder kaster strejflys på en hel tidsalder gennem bevægelsesmønstre og kropssprog. Footage er en charmerende opdagelsesfærd med det ene øje lukket og det andet opmærksomt på klem for at opsnappe de fine portrætlige signaler, der udgår fra bentøjet på klodens anonyme nomader af homo sapiens. Pars pro toto kaldte de gamle det, når en kunstner fravalgte helheden for at skærpe blikket gennem detaljen.
Citat fra afsnittet “En fod over jorden” I bogen FOOTAGE af Finn Thrane.
I Footage, rettes blikket på ny mod benenes og fodens jordnære domæne. En eventyrrejse beslægtet med HC Andersen, hvor man rejser kloden rundt og med luppen på et udvalgt interessefelt som de evigt flygtige fødder kaster strejflys på en hel tidsalder gennem bevægelsesmønstre og kropssprog. Footage er en charmerende opdagelsesfærd med det ene øje lukket og det andet opmærksomt på klem for at opsnappe de fine portrætlige signaler, der udgår fra bentøjet på klodens anonyme nomader af homo sapiens. Pars pro toto kaldte de gamle det, når en kunstner fravalgte helheden for at skærpe blikket gennem detaljen.
Citat fra afsnittet “En fod over jorden” I bogen FOOTAGE af Finn Thrane.
FOOTAGE
KØBENHAVN
2007
KØBENHAVN
2007
FOOTAGE
DUBLIN
2007
DUBLIN
2007
FOOTAGE
KØBENHAVN
2007
KØBENHAVN
2007
FOOTAGE
MOSKVA
2002
MOSKVA
2002
FOOTAGE
DAMASKUS
2005
DAMASKUS
2005
FOOTAGE
PARIS
2006
PARIS
2006
FOOTAGE
PARIS
2006
PARIS
2006
FOOTAGE
PARIS
PARIS
FOOTAGE
KØBENHAVN
2007
KØBENHAVN
2007
FOOTAGE
HANOI
2003
HANOI
2003
FOOTAGE
HANOI
2003
HANOI
2003
FOOTAGE
BERLIN
2003
BERLIN
2003
FOOTAGE
SKT. PETERSBORG
2002
SKT. PETERSBORG
2002
FODEN OG MODEN
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
FODEN OG MODEN
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
FODEN OG MODEN
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
FODEN OG MODEN
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
FODEN OG MODEN
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.
2010
UDSTILLINGSVINDUE, APAIR, KØBENHAVN
"Vi burde derfor indføre Fodens Dag, hvor vi lukkede den ud i friheden fra skoens mørke futteral, så den kunne mærke græsset kilde. På en sådan dag skulle vi også massere den ind i dejlige olier – som Maria Magdalena i Lukasevangeliet kapitel 7, der vædede Jesus fødder med sine tårer og tørrede dem med sit hår. Men kender vi i dag ikke fodens værdi, så har sproget til gengæld taget den alvorligt i århundreder: Man taler om versefødder, om at leve på en lille eller stor fod, om at træde i andres fodspor, om hæmsko og hjemmesko, om fodfolk og fodformede mennesker, der aldrig mister fodfæstet og man kunne blive ved. Men hvornår har foden været hovedmotivet i billedkunsten?"
Tekstudsnit fra omtale af udstillingen FODEN OG MODEN i Apairs udstillingsvindue af Lisbeth Bonde, 2010.